Je váš výtah opravdu bezpečný? | Družstva a SVJ | Bydlet v panelu

Je váš výtah opravdu bezpečný?

4. 2. 2012

Překvapujícím zjištěním je, že naprostá většina pravidelných uživatelů výtahu vlastně ani neví, zda je jejich výtah bezpečný, či nikoliv. Naše posuzování se většinou odvíjí pouze od slyšitelných zvuků, případně jiných signálů, které v náš vzbudí pozornost. Řada dalších, třeba i podstatně větších nebezpečí, nám přitom zůstává tiše skryta. Ze statistik Unie Výtahového průmyslu ČR vyplývá, že cca 40 000 výtahů stále vykazuje vysoká provozní rizika, včetně těch, která přímo ohrožují zdraví přepravovaných osob. Majitelé domů, kteří takové výtahy provozují, se vystavují obrovskému nebezpečí.

Odpovědnost jde za vámi!

Norma ČSN 27 4007 z roku 2004 Norma ČSN EN 81–80 z roku 2004 uvádí, že u všech výtahů uvedených do provozu před rokem 1993, měla být do konce března 2006 provedena inspekční prohlídka, která stanoví rozsah a závažnost provozních rizik. U výtahů uvedených do provozu v letech 1993 – 1999 byl termín stanoven do konce března 2009.

„V případě, že by se ve výtahu, u něhož byla zjištěna vysoká provozní rizika, někdo zranil nebo dokonce zabil, odpovídá majitel budovy za veškeré škody. Náklady na léčbu, bolestné a ušlý zisk zraněných osob mohou dosáhnout i několika milionů korun. To představuje pro majitele jednotlivých bytů neplánované výdaje v řádu statisíců korun,“ varuje Dagmar Jonášová z Raiffeisen stavební spořitelny. „Cedule s nápisem „Použití na vlastní nebezpečí“ či „Výtah mimo provoz“ vás odpovědnosti nezbaví,“ dodává.

Seznam provozních rizik je nebezpečně dlouhý

Na základě dlouhodobé analýzy závažných poruch a úrazů přepravovaných osob byl pro výtahy vypracován seznam provozních rizik. Celkem jich bylo stanoveno 85 typů a jsou podle závažnosti a četnosti rozdělena na vysoká, střední a nízká. „Provozovatelé výtahů mají povinnost odstranit vysoká rizika do 5 let od inspekční prohlídky (březen 2011, 2014) a střední do 10 let. U nízkých rizik nebyl termín určen. V mnoha případech se tak zatím nestalo a stále existují provozovatelé, kteří svou povinnost nesplnili. Ti by si rozhodně měli pospíšit, aby zbytečně neriskovali možné škody či postih,“ říká Jan Dvořák, generální sekretář Unie výtahového průmyslu ČR.

Rozhodnutí, jak se rizikům postavit, zůstává na uvážení konkrétního majitele a provozovatele. „V každém případě je však nutno připomenout, že u nás platí občanský zákoník pro všechny. Ten v § 415 říká, že každý je povinen počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám na zdraví, na majetku, na přírodě a životním prostředí. Dále je pak v § 420, odstavec 1 uvedeno, že každý odpovídá za škodu, kterou způsobil porušením právní povinnosti.“

Jaká je realita?

Problematiku inspekčních prohlídek řeší ČSN 27 4007. Inspekční prohlídku by si měl, jako úkon třetí nezávislé strany, objednat vlastník/provo­zovatel výtahu, Objednání však na základě dohody mohou zajistit i dodavatelské firmy servisu výtahů, které ale nemohou tuto inspekční prohlídku provést, pouze objednat za vlastníka/pro­vozovatele výtahu.

„BD/SVJ/soukromí vlastníci budov, které tato problematika, a možná ani žádná jiná, nezajímá, je zřejmě dost. Vzhledem k tomu, že na rozdíl od 16 členských států EU západněji položených nemáme žádnou právní úpravu, nejen specifickou pro odstraňování provozních rizik výtahů ani žádných jiných technických zařízení, která může být někým vymáhatelná, tak jim bezprostředně nic nehrozí, divit se mohou až v případě vzniku škodní události, kdy poškozenou stranu bude zastupovat advokát znalý možností výše a složení adekvátní náhrady škod. Do této doby platí socialistické pravidlo o bezpečnosti, a sice vždyť se zde nic za 20 (30…) let provozu nestalo, takže se jedná o zařízení bezpečné a kdo si myslí něco jiného, je populista a chce pouze z nás tahat peníze,“ konstatuje současný stav Ing. Jan Dvořák a pokračuje: „Západněji položené země EU na to však nahlížejí jinak, a sice pokud zařízení vykazuje provozní rizika vyvolávající nebezpečné situace přímo ohrožující zdraví dopravovaných osob, servisních a inspekčních pracovníků jsou nebezpečným zařízením a to, že se zde nic 20 let nestalo není podstatné, stát se může příští týden. Takže jednoznačně jejich riziko.“

Co od nového výtahu můžeme očekávat?

Zásadní otázkou je, zda bychom měli náš stávající výtah rekonstruovat, nebo zvolit radikální cestu a vyměnit jej za zcela nový. „To vždy záleží na komplexním posouzení konkrétního výtahu. Zejména u výtahů, uvedených do provozu před rokem 1993 si troufám říci, že je vhodnější, v řadě případů až nezbytná, kompletní výměna výtahu za nový. Dílčí opravy velmi často nejsou schopny nabídnout takový uživatelský komfort, jako úplně nový výtah, vyrobený zcela na míru požadavkům a prostorovým možnostem,“ radí Ing. Jan Dvořák dále. Všechna řešení představují individuální přístup, protože každý, i typově stejný, výtah i dům se v některých detailech můžou lišit.

Nový výtah i bez našetřených peněz!

Náklady na kompletní výměnu výtahu se pohybují cca kolem 1 milionu korun (záleží na výšce budovy). Raiffeisen stavební spořitelna nabízí možnost financování rekonstrukce či výměny výtahu za pomoci překlenovací úvěru v kombinaci s úvěremu ze stavebního spoření či prostřednictvím hypotečního úvěru se splatností až 25 let a úrokovou sazbou od 3,9 % p.a.. Celou výměnu lze úvěrem financovat až ze 100 %. Majitel domu tak nemusí mít našetřeny žádné vlastní prostředky. Z úvěru je také možné čerpat zálohu na pořízení výtahu. S ohledem na nastavené podmínky úvěr majitele bytů či bytová družstva a SVJ, v jejichž domech jezdí rizikový výtah, v konečném důsledku nijak významně nezatíží.

Na snímku výtah společnosti TREBILIFT, s.r.o.






publikováno: 4. 2. 2012, v rubrice Družstva a SVJ
Štítky: BD a SVJ, finance, regenerace domu, výtah, zabezpečení

Nejčtenější články v rubrice Družstva a SVJ:

Další články v rubrice Družstva a SVJ:


Design by Lukáš Svoboda, Code by Karel Koliš
(c) Bydlet v panelu 2007