V 90 % případů pereme dráž, než bychom museli | Koupelna | Bydlet v panelu

V 90 % případů pereme dráž, než bychom museli

18. 3. 2014

Představte si, že byste v restauraci za jídlo sami od sebe a zcela dobrovolně zaplatili více, než kolik byste měli. Jste přesvědčeni, že tak neekonomicky byste se nikdy nezachovali? Omyl! Aktuální průzkum Českého sdružení pro značkové výrobky přinesl překvapivé zjištění: Až 90 % z nás pere dráž, než by bylo pro splnění našich požadavků nutné.

Jak je můžeme objektivně porovnávat?

Zejména v průběhu posledních let prošly prací prostředky velkým vývojem. Jedná se jak o složení, tak i o formu. Dnes tak můžeme vybírat mezi prášky, gely, kapslemi či tabletami. Je jasné, že v takto široké nabídce je mnohdy obtížné se orientovat. Navíc trh i v jednotlivých typech pracích prostředků nabízí různé velikosti balení s odlišným dávkováním, takže tradiční způsob porovnávání velikosti a ceny pracího prášku nám v porovnání efektivity již nepomůže. Přesto je tento postup v nás hluboce zakořeněn.

Potvrdily to i výsledky aktuálního průzkumu Českého sdružení pro značkové výrobky, ze kterých vyplynulo, že 57 % spotřebitelek se při posuzování užitné hodnoty pracího prostředku orientuje právě podle litrů či kilogramů balení pracího přípravku.

Tento problém se týká i naší snahy orientovat se v cenových nabídkách tak různých typů a velikostí pracích prostředků. Také tady průzkum odhalil naši bezradnost. Naprostá většina dotazovaných (84 %) se opět orientuje podle ceny za kilogram, litr, případně podle ceny za celé balení. Tento způsob je však nevyhovující a neposkytuje objektivní cenové srovnání, protože existují rozdíly v dávkování pracích prostředků, nemluvě o předdávkovaných pracích prostředcích, které se počítají na kusy. Dalších 8 % se pak při nákupu pracích prostředků neorientuje podle ceny vůbec. Výsledek?

Více než 90 % českých žen tak pere dráž, než musí, protože nesleduje při výběru pracího prostředku cenu za prací dávku. Přitom stačí udělat jen drobný posun v nákupním chování – orientovat se v obchodě při výběru pracího prášku podle ceny za prací dávku.

Hledejte údaj o prací dávce

Také tady existuje řešení. Jedinou transparentní měrnou jednotkou je prací dávka, která stanoví, na kolik praní je dané balení určeno.

Také tady ale průzkum odhalil naše slabiny: Téměř polovina Češek (49 %) však neví, kolik pracích dávek obsahuje jejich nejčastěji kupovaný prací prostředek a pouze 28 % oslovených českých žen srovnává velikost balení podle počtu pracích dávek. „Prací dávka je stanovená jako množství pracího prostředku potřebného na vyprání standardního množství středně znečištěného prádla, a to při praní ve středně tvrdé vodě v průměrně velké pračce o velikosti bubnu pro 4,5 kg prádla. Mnoho z nás však prací dávky nesleduje, a posuzuje tak velikost a cenu balení nesprávným způsobem,“ říká Hana Novotná, mluvčí iniciativy „Pereme chytře“ Českého sdružení pro značkové výrobky (ČSZV), která má za cíl změnit nákupní zvyklosti spotřebitelů při výběru pracích prostředků.

Jak na to?

Až příště půjdete nakupovat prací prostředek, nenechte se na první pohled zmást velikostí pracího prostředku a sledujte ikonu s počtem pracích dávek, která musí být povinně uvedena na každém obalu. Tuto jedinou, objektivně správnou informaci by měli postupně začít na regálových značením uvádět i prodejci. Již dnes údaj o počtu pracích dávek naleznete například v drogeriích DM. Postupně by měli přibývat další. To potvrzuje i Libor Dupal, předseda Sdružení českých spotřebitelů: „Zatím prací dávku na regálech uvádí jen několik obchodníků, věříme však, že i díky kampani Pereme chytře budou obchodníci na situaci na trhu reagovat a cenu za prací dávku uvádět. Spotřebitelé tak ušetří nemalé peníze.“

O průzkumu a kampani Pereme chytře

Průzkum Českého sdružení pro značkové výrobky Pereme chytře byl realizován v únoru 2014 na vzorku 500 českých žen ve věku 18 – 45 let.

Cílem kampaně „Pereme chytře“ je informovat spotřebitele o ekonomickém praní, poukazovat na správnost sledování ceny za jednu prací dávku a v neposlední řadě se zaměřuje také na nutnost správného dávkování pracích prostředků. Kampaň organizuje České sdružení pro značkové výrobky. Kampaň „Pereme chytře“ navazuje na celou řadu podobných projektů, které probíhají po celé Evropě, například ve Velké Británii, Francii, Belgii či Maďarsku.






publikováno: 18. 3. 2014, v rubrice Koupelna
Štítky: jak vyřešit?, praní

Nejčtenější články v rubrice Koupelna:

Další články v rubrice Koupelna:


Design by Lukáš Svoboda, Code by Karel Koliš
(c) Bydlet v panelu 2007